Results 1 to 4 of 4
    New ROGer Array

Question PRIME X570-PRO PCH Fan and temp

Dear,

I have contacted the Dutch service center and they asked me to place my question/request here, so the headquarter can read my questions and other people with the same problem can join me. So here it is.
    I just bought the ASUS PRIME X570-PRO in my silent new pc build. But the problem I am facing is the loud PCH fan noise. It is in idle almost 3000RPM and under load even higher.
    I have read more x570 have the same problem months ago. Like GIGABYTE did, they made the fan controllable en let you monitor the PCH temp. You can chose for 3 different fan curves based on you preference and case conditions. Mine is very cool so I dont need high fan speeds of my PCH fan.

My question is if it would be possible to control the PCH Fan or give us at least a lower RPM mode with the possibility to monitor the PCH fan for the ASUS PRIME X570-PRO. I have read somewhere online it is possible to mod the bios and get control over the temp sensor and fan control?
    If it isn’t possible to fix my problem with the PCH fan I am really thinking about buying an other board form GIGABYTE or MSI or something…..

Kind regards,

Huug
    Last edited by Huug816234; 03-09-2020 at 04:53 PM.

New ROGer Array

Hi Huug,

I have the same problem as you have. Idle my chipset fan is at around 60c and under load it rises to 78c.
    Most annoying however is the fact that I can't control the chipset fan and HWiNFO64 reports that the fan is doing around 2350 rpm in idle and goes up to around 3200 rpm under load.
    When the system is idle I keep hearing that high pitched noise coming from the chipset fan. Only when I set my GPU coolers at maximum rpm the temperature drops to around 58c and the chipset fan drops to around 1500 rpm and the high pitched noise has gone.
    I'm going to contact the retailer (Megekko) coming monday to see if I need an RMA.
    Overall rather disappointing experience with my two week old build.
    Cheers, Alex

New ROGer Array

Hee Alex,

Aangezien je bij Miegekko besteld hebt ga ik er vanuit dat je Nederlands bent., dus ik doe even makkelijk.

Ik ben de service die Asus mij verleende een beetje zat. Ik ben hier naar dit forum verwezen voor een oplossing door de klantenservice maar zelfs een reactie komt er blijkbaar niet. Daarom is het bord naar Megekkko retour gegaan. Daar gaan ze kijken of het een RMA wordt en geld terug of ik gewoon mijn geld terug krijg met eventuele kleine waardevermindering. Ik ben er van verzekerd dat dit netjes wordt afgehandeld. Daarom heb ik ook direct de Gigabyte X570 Aorus PRO aangeschaft die mij prima bevalt. Ik kan netjes de fan curves instellen van al mijn fans waaronder de PCH fan.
    Door de huidige omstandigheden duurt de check van retour producten mij Megekkko wat langer, maar ik verwacht snel wat te horen. Mocht je het zelfde willen doen kun je refereren naar Retournr: R200300490.

Succes en laat hier maar horen hoe het gaat. Ik hoop dat ze van Asus ook mee lezen.

New ROGer Array

Hoi Huug,

Bedankt voor het delen van jouw ervaring met de (wanstaltige) Asus klantenservice. Ben er zelf ook wel klaar mee en ga morgen contact opnemen met Megekko. Zal bij hun ook zeker jouw ervaring aankaarten en refereren naar jouw servicenummer. Was zelf bij aankoop erg aan het twijfelen tussen deze Asus en de Gigabyte die jij nu neemt. Omdat ik een witte pc bouw heb, heb ik uiteindelijk gekozen voor de Asus, maar daar kom ik nu ook van terug.
    Veel succes met je nieuwe mobo en nogmaals bedankt voor jouw info.

Groets, Alex

Tags for this Thread